A
Küszöb
írta: Dochnal Róbert
(2013. 01. 12.-én)
A küszöb általában
egy ajtóban van, annak is az alján. Az épület szempontjából
többnyire a két helységben lévő különböző padlóburkolatokat
hívatott elválasztani, bizonyos esetekben az ajtótok merevségét
biztosítja. Sokféle megjelenése van: keskeny, széles, alacsony,
magas, süllyesztett, akadálymentes, stb. Manapság „átmenő”
küszöböt szoktak építtetni a megrendelők, hogy zavartalanul és
akadálymentesen át tudjanak haladni az egyik szobából a másikba.
Vannak közintézmények, ahol már a bejárati ajtónál is átfutó
burkolatokat építenek- azaz nincs küszöb- pedig a kültéri
burkolat szintje lejjebb kellene, hogy legyen, mint a beltéri,
nehogy a kinti időjárási viszonyokból eredő csapadékok
becsordogáljanak az épületbe.
Épp a napokban
hallgattam egy előadást a magyar házépítés szakrális
mivoltáról. Az előadó szerint a ház építése során a bejárati
ajtó küszöbe alá szokás volt áldozatot elhelyezni. Hogy az
„odatemetett” áldozat az a telken termő értéket képviselő
nővények, termények és gyümölcsök voltak, vagy ennél
keményebb dolgok, mint egy élő macska, vagy tegyük fel Kelemen
mester felesége, azt most itt csak olyan mértékben említem, hogy
a küszöbnek van valamilyen jelentősége az építészeti
funkcióján túl.
Egy másik előadásban
azt hallottam, hogy „magyar ember nem lép a küszöbre,
mert ha megtenné, akkor felszabadulnak az ott lakozó ártó
szellemek”. Ez a gondolat visszaköszön más kultúrákban
is, mielőtt Marco Pólót a Nagy Kublaj Khan színe elé eresztették
volna, a palota egyik bölcse a tanácsai között azt is elmondta,
hogy be- és kilépéskor lépje át a küszöböt, mert az életébe
kerülhet ha nem így cselekszik.
Tehát, van valami
ezzel a küszöbbel nevezett tárggyal.
Az emberek sokféle
megoldásokat találtak ki a dolgaik és különböző problémáik
megoldására. Amikor kétsége nem fért egy megoldáshoz, olyan
magasan helyezkedett el a bizonyossága, hogy azt hitnek
nevezték. A hitben nincs semmi nemű kétség, az úgy van és kész,
teljes bizonyosság végtelen tudás, mint az, hogy holnap is felkel
majd a nap. Ha ezt a hitet megtűzdeljük egy kis kétellyel, de nem
túl sokkal, akkor egy valamilyen fokú tudásról
beszélünk, mint az, hogy holnap is felkel majd a nap, hiszen már
hosszú évek során mindig is így volt, de a múltkori
napfogyatkozás, az ebben az életben ennek valamely mértékig
ellentmondhat….. Az ember mélyebbre mehet, amikor érzékeli a
megoldandó problémát, de nem tudja hogyan- és a nem-tudás
állapota áll fenn. Lejjebb megtaláljuk a szerencsét,
mint megoldást, a babonát, illetve a teljes
tétlenséget.
A fentiek tükrében, milyen szinten helyezkedik el az, hogy „magyar
ember nem lép rá a küszöbre, mert felszabadítja az ártó
szellemeket”? Talán hit? Tudás? Babona? Hát, ember
válogatja, ki hol éppen van ezzel kapcsolatban….
Ha még egyszer
megvizsgáljuk a küszöb térbeli elhelyezkedését,- mint az ajtó
alja- láthatjuk, hogy ez az az elválasztó vonal két tér között,
a példa kedvéért: folyosó-hálószoba, udvar-ház beltere, stb.
Ezekben a terekben más-más állapotok uralkodnak, a folyosón
közlekedünk, a hálószobában pihenünk, az udvaron dolgozunk vagy
esik az eső, míg a házban másféle tevékenységek zajlanak
illetve más állapotok uralkodnak éppen, stb.
Ha rendelkezünk egy
bizonyos fokú szabadsággal, akkor mi döntjük el, hogy éppen mely
térben vagy állapotban vagyunk- ha fürdeni akarok, akkor bemegyek
a fürdőszobába, ha aludni akarok, bemegyek a hálóba. Azért
mondom, hogy kell ehhez egy bizonyos fokú szabadság, mert például
egy börtönben, nem az elítélt dönti el, hogy éppen mely
helységben tartózkodhat, de normál körülmények közepette, az
ember hozza meg a saját döntéseit az életével kapcsolatban.
Tiszta döntés esetében az ember vagy kint van vagy bent van egy
helységben, én még nem nagyon láttam olyat, hogy valaki ott áll
fél lábbal a fürdőben, a másikkal pedig a folyosón, és azon
mereng több órán keresztül, hogy „legyen fürdés vagy nem
legyen fürdés”- mint az a Hamleti vívódás. Egy ház
helységei esetében ez egyszerű, vagy itt vagyok, vagy ott vagyok.
Sajnos a gondolatok univerzumában, már nem ily egyértelmű és
együgyű a dolog, mert az emberek többsége csak filozik és
filozik a dolgokon, és képtelenek dönteni valamivel kapcsolatban.
Menjek moziba, vagy ne menjek moziba? Váltsak munkahelyet vagy
maradjak? Tanulnom kell, de inkább játszanék, most mi legyen? Kell
a pénz, de feketén dolgozni törvénytelen, mit tegyek? Szeretnék
gyorsabban hajtani az autóval, de akkor megbüntetnek, mit tegyek?
És így tovább. Számtalan dologban az ember nem hozza meg az
egyértelmű döntéseit és csak mereng a dolgon, és nem jut egyről
kettőre.
Van mikor meghozunk egy
döntést, de hozzá tesszük a kétség gondolatát is, hogy vajon
jól döntöttünk-e vagy egyáltalán jól tettük-e, hogy
döntöttünk. Tehát van a kristály tiszta döntés
és a talán. A talánnak számtalan foka van, a
kétségekkel tűzdelt döntéstől egészen a teljes
döntésképtelenségig.
Amikor egy talánnal
találjuk magunkat szemben, akkor előjönnek mindenféle belső
gyötrelmek, ez megakasztja az ember áramlásait, nincs cselekvés,
megáll az élet egy bizonyos mértékig, és következményként a
környezetünk is nemkívánatos dolgokkal áraszt el minket.
- Drágám, menjünk el moziba?
- Nem tudom…. És beindul a filo gépezet: „…. elmennék, de nem is….jó lenne egy kicsit kikapcsolódni, de van más dolgom is….nincs egy jó ruhám sem, de senki sem látja ezt este….pénzbe kerül, de le is tölthetjük ingyen a nettről….”
- Na, megyünk moziba vagy nem?- kérdi a párja ingerülten vagy úgy 5 perc elteltével.
- Hát…. nem tudom! – válaszol ingerülten.
- Akkor tudod, hogy mikor viszlek legközelebb majd el bárhová is!!! – És dühödten becsapja az ajtót.
- „Bunkó….”
És egész este duzzogva
és ingerülten kerülgetik egymást. Pedig elég lett volna egy
„Igen!” vagy „Nem!” vagy „Ma nem!” vagy „Ezt a filmet
soha!” vagy „Ne menjünk moziba, vásárolnunk kell ma este!”
vagy bármi más, de egyértelmű döntést kell hozni.
Tekintsük a küszöböt,
mint a talán jelképét. Tekintsük a küszöböt,
mint az élet iskolájának egy példaeszközét, mely arra tanít,
hogy hozzuk meg a döntést, ne lépjünk a küszöbre, mert
ténylegesen felszabadulnak az ártó szellemek!!!
Az áldozattal és az
áldozás cselekvésével kapcsolatban, nekem az a véleményem, hogy
a Mindenható nem arra tart igényt, ami Neked a legkedvesebb. Őneki
nincs erre szüksége. Miféle isten az, mely mondjuk élet áldozatot
követel? Nézzük az áldozatot a küszöb szemszögéből. A küszöb
választ el két eltérő helységet, két eltérő teret, két
eltérő állapotot. Ha a két állapot nem egyrangú, hanem az egyik
magasabb rendű, mint a másik, ahhoz, hogy az alacsonyabból a
magasabb állapotba átlépjünk, fel kell áldoznunk az egyik
legkedvesebb állatunkat. Ezt most átvitt értelemben próbáljuk
felfogni. Ne vigyük magunkkal a magasabb állapotba azokat a
dolgainkat melyek nem óda tartoznak. Ha például szeretek
dohányozni, de szeretnék egy egészségesebb életet élni, ahol
nincs helye a tüdőmet károsító kátránynak és egyéb mérgező
füstszármazékoknak, akkor fel kell áldoznom ezt a „nekem kedves
állatot”- a dohányzást – és átlépem a küszöböt, azaz
meghozom a döntést: „Nem dohányzom!” Meglehet, vannak olyanok,
akik a fokozatos leszoktatást javasolják és lehetséges, hogy
nagyon is igazuk van, de ebben az esetben is az illető fokozatosan
áldozatot hoz, viszont, amíg ezt nem teszi meg végérvényesen,
addig a küszöbön táncol. És nehéz leírni, hogy mennyi ártó
szellemmel kell viaskodnia ez-idő tájt.
A fürdőből vissza
lehet menni a folyosóra, meg vissza a fürdőbe, meg ….. és így
tovább, és nem számít, hogy hányszor tesszük ezt meg míg nem
lépünk a küszöbre. Na nem azért, mert elkopik a küszöb, hanem
hogy ne gyötrődjünk. Hozhat az ember egy döntést: „Mostantól
dohányzom!” és nyugodt szívvel viseli a dohányzás
következményeit, hiszen ebben az állapotban, ebben a térben,
ebben a helységben akar tartózkodni, és miért is ne tehetné ezt
meg? Csakis akkor van baj, amikor egyik lába itt, másik lába ott:
„….dohányzom….káros az egészségre….nem volna szabad
dohányoznom….de jól esik ez nekem….de környezetem folyton
piszkál ezért….”. És ott áll a küszöbön és gyötrődik.
Majd egyszer belefárad és hoz egy döntést és kiugrik az ablakon:
„Lesz..om, hogy árt az egészségnek, akkor is dohányozni
fogok!”, csak elfelejtette, hogy a kilencediken lakik és innen nem
célszerű az ablakon távozni. Ezzel a döntésével azt is
mondhatta volna más szavakkal: „Minden egyes cigivel megölöm egy
kicsit magamat!”,– ez olyan, mintha úgy döntött volna, hogy a
küszöbön fog csücsülni…. A megoldás egyszerű, dönthetne úgy
is, hogy „Dohányzom!” csak ilyen egyszerűen, nem rendelve
semmiféle egyéb gondolatot e döntéséhez. Egyébként az, hogy a
dohányzás káros lenne az egészségre csakis döntés
(beleegyezés) kérdése. Ismerek 80 éves embert, aki napi 2-3
csomag cigit szívott 50 éven át és makk egészséges mind a mai
napig is….
Hozunk egy döntést, az
élet meg bebizonyítja, hogy nem volt túl szerencsés a döntésünk.
A helytelen utat szokták az emberek választani: legközelebb nem
hoznak döntést. A helyes út, hogy rendületlenül hozunk
döntéseket. Jogodban áll bármikor megváltoztatni valamely
döntésedet és még csak magyarázattal sem tartozol senkinek sem.
Ettől nem biztos, hogy megértenek, vagy szeretni fognak, de
mindenképpen épelméjű maradsz, és legalább Te haladsz valamerre
az életben.
A magyar népmesének
példaértéke van, lélekrendező értéke van, felkészít az élet
dolgaira, mert általában egy túlélést támogató tapasztalaton
alapszik. Ha nem értjük talán babonásak leszünk, de ha
megfigyeljük a jelenségeket az életünk élése során és
tanulunk másoktól is, akkor egyre mélyebben megérthetünk egy-egy
életbölcsességet. A mai gondolatom számodra: ha találkozol egy
talánnal hozz egy döntést a dogokkal kapcsolatban. Minden az
utadban előforduló küszöböt lépjél át, ezzel a cselekvéssel
gyakorlod azt, amit a gondolataid univerzumában kell megcselekedned.
Talán a megértés fénye
rávetődött legalább egy pillanatra eme mondatra és szokásra:
„magyar ember nem lép a küszöbre, mert ha megtenné,
akkor felszabadulnak az ott lakozó ártó szellemek”
További jó munkát,
baráti üdvözlettel:
Dochnal Róbert
építési specialista
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése