A
magyar építőipar beindítása
írta: Dochnal Róbert
(2012. 04. 27.-én)
Jelenleg 2012-ben bátran
lehet mondani, hogy az immár 4 éve húzódó válság eljuttatta az
építőipart a nem-létbe. Nem azt mondom, hogy manapság nem
létezik építőipari tevékenység Magyarországon, hanem azt, hogy
olyan méretűre zsugorodott, ami legalább egy nagyságrenddel
kevesebb, mint ami volt előtte. Ezt leginkább úgy lehetne
szemléltetni, mintha egy közalkalmazottnak a fizetését
elosztanánk öttel, és ezt a 20%-os fizetést kapná csak meg
hónapról hónapra több éven át. Természetesen ebből a pénzből
nem tudna megélni, de még ha fel is mondana nem venné fel senki
sem, mert az összes többi közalkalmazott is ugyan ebben a cipőben
jár és egyszerűen nincs új munkalehetőség.
A mostani helyzet
leírható a következő szavakkal is: „az éhes falka marakodik az
utolsó koncon, és elfogytak a prédák az erdőben”.
A jelenlegi problémát
sok nézőpontból lehetne megközelíteni, de első ránézésre az
ember azt gondolná, hogy elfogyott a pénz a piacról. Kevesebb az
állami beruházások száma, nehezebben lehet kölcsönökhöz
jutni, a beruházók várakoznak jobb piaci viszonyokra, a
magánszemélyek pedig, vagy spórolnak a válság által okozott
félelem végett, vagy tényleg nincs pénzük.
Na, a fenti bekezdés az
nagyon szépen hangzik, csak sajnos nem tartalmaz önmagában
megoldást, azaz az okozóságot egy olyan külső tényezőre
fekteti, mely felett az érintett építőiparosoknak nincs hatalmuk
bármit is tenni. Tehát ez egy hatás helyzetet teremt, melyből
nincs kiút.
Van egy alapelv, mely
szerint ha van egy probléma és annak megtaláljuk a valódi
okozóját, a valódi miértjét, akkor azon nyomban az ölünkbe
potyog a megoldás is. Hát, az az elképzelés, hogy kivonták a
piacról a zsét, és ezért nincs meló, sajnos nem hordozza
önmagában a megoldást, és ha még mindig tanácstalanul bámul az
ember a problémára, akkor nem találta meg a valódi okokat.
Van egy fordított
nézőpont a mai világban, az ember alárendeli magát a
körülményeknek. Minden csapból, minden médiából, legyen az egy
hírműsor, egy film, vagy bölcs ész-osztás, azt szajkózzák,
hogy „alkalmazkodni kell”. Ez pont az ellenkezője annak, ami
működőképességet hordoz: „légy okozó, te alakítsd a
dolgaidat!”
A „nincs elég pénz”,
a „nincs elég munka” az még igaz is lehet. Ha alkalmazkodni
akarunk az azt jelenti, hogy ezeket tudomásul vesszük és lassan
csendben behunyjuk a szemünket egy sarokban és elalszunk, örökre.
Mi lenne, ha nem ezt az utat követnénk, mi lenne ha alakítanánk a
saját sorsunkat?
Képzeljük el, hogy van
a kezünk ügyében egy csodálatosan szép rózsaszín gyémántunk.
Ha közzétennénk, hogy ez eladó, szinte biztos, hogy elkapkodnák
az érdekeltek. Emlékezz vissza egy olyan tárgyra, mondjuk az első
számítógépedre, vagy tv-re, vagy valamilyen csecse-becsére, amit
minden porcikád kívánt és egyszerűen megszerezted, mert az
nagyon is kellett neked. Felvillantották a dolgot előtted, és
azonnal rácsaptál. Volt egy azonnali áramlásod, hogy „nekem ez
kell, de nagyon, és most azonnal.” Ebben a szituációban nem
igazán számított, honnan szerzi az ember a pénzt, egyszerűen
valahonnan előteremtette, és megvette az áhított tárgyat.
Na, ugyan ez a szitu az
építőiparral is, csak fogd meg a tranzakció másik végét, vedd
elő a rózsaszín gyémántodat és tedd közzé, hogy eladó. Ha az
jár a fejedben, hogy nincs gyémántbányád, akkor fordítsuk ezt
le magyarra.
Tedd fel magadnak azt a
kérdést: „Mi az az értékes dolog (termék, szolgáltatás),
amit teremteni tudok valaki számára?” Érted? A másik ember
számára kell, hogy legyen értékes. Az értékes azt jelenti, hogy
értéket képvisel, sokat ér neki, nagyon nagy szüksége van rá,
vágyakozik iránta, stb. Nem az értékes, amiről Te úgy gondolod,
hogy értékes. Nem. Az neked értékes, és lehet, hogy senki másnak
nincs rá szüksége.
Derítsd ki, hogy mire
van szükség!
Tedd, termeld és/vagy
nyújtsd azt!
És kérj el érte egy
korrekt cserét!
Nyújts jobbat mint, amit
elvárnak Tőled!
A 30-as évek világ
válságából az amerikaiak úgy száguldtak ki, mint a rakéta,
hogy bevezették az intenzív reklámozási tevékenységet és
egyszerűen igényt teremtettek a termékeik iránt. És belendült
az üzlet és belendült a gazdaság.
Az első lépés az
itthoni építőipar rehabilitációjában az lenne, hogy minden
résztvevő, legyen az tervező, kivitelező, vagy kereskedő döntse
el, hogy fellendíti a vállalkozását, találja meg a potenciális
megrendelőit, orrba-szájba reklámozza magát, derítse ki, hogy
mire van szükség, azonnal szolgáltassa azt le és jobban az
elvártnál, és gyüjtse be ezért a tisztességes cseréjét.
Át kell helyezni a
figyelmet a reklámra. Ez egy kiáramlás a cégtől a piac felé. A
bevétel az egy beáramlás a piactól a cég felé. A kiáramlás
fontosabb, mint a beáramlás. A kiáramlás az okozósság, olyas
valami, amit az ember el tud végezni. A beáramlás olyas valami,
amit valaki más okoz, tehát aki kapja a pénzt az okozat, azaz nem
rajta múlik az akció. Okozónak lenni jobb, mint hatásnak lenni.
Jól mennek a dolgaid,
reklámozd magad, rosszul mennek a dolgaid, reklámozd magad.
Folyamatosan tudjanak rólad, folyamatosan teremts igényt a
szolgáltatásaid iránt.
Amire teszed a
figyelmedet az létrejön, aminek nem szentelsz figyelmet az eltűnik.
Vedd le a figyelmed a gondokról, a nehézségekről és helyezd át
olyan dolgokra, amiket okozni tudsz. És ezek között az első a
reklám.
A válságot úgy hozták
létre, hogy elhitették az emberekkel, hogy válság van. Komolyan
tettek is érte, és valóban egy csomó pénzt ki is vontak a
piacról, és elérték az embereknél, hogy azt elhiggyék, hogy
válság van. A megoldást nem a kormányok, vagy a bankárok fogják
meghozni, hanem azok az egyének, akik eldöntik, hogy létre akarnak
hozni valamilyen értéket a többiek számára és ezt meg is
teszik. Természetesen egy tisztességes fizetségért cserében.
Nagyon sok mindent kell
még helyrehozni az építőiparban, de az első lépés, hogy
indítsd be a rakétáidat, mert én hiszek benned, hogy hatalmas
képességekkel vagy megáldva, és bármit véghez tudsz vinni, csak
döntsd el, és indulj el!
További jó munkát,
baráti üdvözlettel:
Dochnal Róbert.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése