eReNY
írta: Dochnal Róbert
2013. 01. 01-én
Ez a szó, hogy „ereny”
első hallásra lehet, hogy nem mond semmit, mégis lehet benne egy
egész filozófia. A filozófia füleinknek idegen szó, a magyar
megfelelője életbölcsesség. Azokat a dolgokat sorolnánk az
életbölcsesség címszó alá, melyek irányt mutatnak egy jobb
élet éléséhez.
Ha megvizsgálnánk
bármely vallást találnánk bennük valami olyasfélét is, amit
minden egyes hívő keres, történetesen az üdvözülést. Más
szavakkal, egy olyan állapot elérését, ahol sokkal jobb létezni,
mint ahol éppen van az illető. Lehet, hogy sokan még nem
fogalmazták meg saját maguk számára milyen is valójában az az
állapot, amit el szeretnének érni, de azt tudják, hogy a
jelenben- ebben a pillanatban- miféle nemkívánatos dolgok
nyomasztják.
Az embert számtalan
hatás éri, Történnek vele jó és rossz dolgok egyaránt. Vannak
kívánatos behatások és vannak olyanok, melyeket még az
ellenségének sem kívánna. A példa kedvéért, ha kapunk pénzt,
szeretetet, szexet, finom kaját, stb., ezeket kellemes hatásoknak
könyvelünk el. A konfliktusok, egy pofon, egy inkasszó a hatóságok
részéről, egy baleset, egy influenza, stb. ezek mind nemkívánatos
behatások az ember számára.
Továbbá a kívülről
érkező hatásokon túl vannak a belülről érkező zaklatottságok,
melyek szintén jobb ha nem lennének, mindenféle kínzó
gyötrelmek, lehangoltságok, belső fájdalmak, stb. igencsak
megnehezíthetik az életünket.
A Mindenható, ahogyan a
neve is mondja, mindenre hatni tud. A minden azt jelenti, hogy
kivétel nélkül az összes. A hatni tud, azt jelenti, hogy képes
változást előidézni, képes elindítani, megváltoztatni és
megállítani dolgokat, képes megteremteni, megváltoztatni illetve
elpusztítani dolgokat. Az, aki mindenkin és mindenen képes
bármiféle hatást előidézni, azt elnevezhetnénk mindenhatónak.
Akiről ilyen magas szinten van, azon túl, hogy Istennek nevezzük,
azt is mondhatjuk, hogy semmi féle olyan hatás nem érheti, amit Ő
nem akar - mint az a víztükör, amelyt semmi nem zavar, olyan sima,
olyan nyugodt. Elméletileg létezhet egy nyugalmi állapot, amit sem
tér, sem idő, sem energia, sem anyag megzavarni nem képes, egy
végtelen nyugalom, úgy is mondhatnánk, hogy Nyugodt Isteni Lét.
A végtelen, mint olyan
elérhetetlen, de a szerencsések megtapasztalhatták ennek a nyugodt
állapotnak valamely alacsonyabb-magasabb fokát, amikor az izmok
ellazulnak, a fejszorítás kisimul, a tér kitágul, az idő leáll,
a gondolatokban csak a szeretett marad, mintha egybe olvadnánk az
egész univerzummal. Van aki ezt Isteni megnyilatkoztatásnak véli,
van aki csak egy jó pillanatnak tekinti, de mindenki úgy érzi,
hogy ez jó és kívánatos élmény volt, és „….de jó lenne
mindig is így érezni illetve ebben az állapotban létezni…..”
A magyar-székely
rovásírás „Ny” betűnek a hívószava a „nyíl”-szó, az
ábrázolása pedig egy íj, de régebben nyílnak hívták, ahogyan
utal erre az a vessző is, amit a nyílból lőttek ki, melynek
nyílvessző a neve. A rovásírás mássalhangzó betűit az e
magánhangzóval szokás kiejteni- esetünkben eNY.
eNY mint nyíl
Hogy mi köze van a
nyílnak a Nyugodt Isteni Lét-hez, azt nem tudom- lehet, hogy semmi,
de az is lehet, hogy van némi közük egymáshoz. Mielőtt még
megakadna valakinek a szeme a hosszú illetve a rövid i problémáján,
említeni szeretném, hogy mint a rövid I, mint a hosszú Í
rovásírásos hívószava az Isten szó. Továbbá a „GY”
betűnek is köze van is Istenhez. Igaz, hogy a hívószava az „eGY”
betűnek a „gyökér”-szó, de egyben az Isten szimbóluma is-
lásd magyar címeren a kettős keresztet, mint az isteni jelképet.
eGY mint gyökér
Visszatérve a nyíl
szóhoz, van még egy furcsaság, első hallásra az juthat eszünkbe,
hogy a nyíl az egy fegyver, illetve híresek voltak a magyarok
nyilai a környékbeli szomszédainknál….
A fegyver szó ketté
szedhető: fegy + ver. Az „eF” betű hívószava a „fény”-szó,
az „eGY” meg ahogyan már említettem az Isten szimbóluma
Felmerül az a kérdés, hogy a „fegy”-szótőnek van-e bármi
köze az „isteni-fény” szókapcsolathoz? Ahol az isteni-fény
elem bent van, ott fegyelem-ről beszélünk. A fegyelem szó
szótári meghatározása: 1. A közösség eredményes működését
biztosító szabályok megtartása. / Az e szabályokat biztosító
rend. 2. Cselekvésbeli, magatartásbeli tudatos rendszeresség és
mértéktartás.
Egy fegyelemmel bíró
ember kezében a fegyver nem egy gyilkoló eszköz, „isten-fényével”
legfeljebb csak verni ildomos, és a magyarok híresek voltak, hogy a
csatamezőn nem az ellenség elpusztítására törekedtek, hanem a
lefegyverzésére vagy harcképtelenné tételére. Ahogyan a háború
célja sem az ellenség elpusztítása, hanem elérni, hogy az
ellenség megváltoztassa a véleményét, úgy a fegyelmet is csak
olyan mértékben illik alkalmazni, míg be nem áll a kívánatos
ésszerű rend.
Az ősi magyar vallás szerint minden, ami körülvesz
minket Istentől való és Isteni. Mindenben megtaláljuk az Isteni
megnyilvánulást, talán mindent egy és ugyan abból az „anyagból”
lett gyúrva, csak más és más formában, sürűsségben és
összezavarodottsági állapotban van éppen jelen. A két magyar
ember, mikor koccint egymással egy kupicával és azt mondják, hogy
„Isten! Isten!”, akkor talán elismerik a másikban az Isteni
lényt és mivel Ő is az, mint mellérendelő partnert üdvözlik
egymást.
Tekinthetnénk az emberi testet, mint az Isteni
Nagyság Sátrát. Ha ezt a három betűt leírjuk, máris megkapjuk,
hogy milyen testartása kell, hogy legyen annak a testnek, illetve
milyen beszéd kell, hogy elhagyja azt a szájat, melyben Isten
Nagysága lakozik: eGYeNeS. Talán ezért sosem hajoltunk meg egy
hódító horda előtt sem. A török követ sokszor azzal a dumával
állt elő, hogy „.. azt a fejet, mely meghajol, azt pallos le nem
vágja….”, és egész nemzetek meghajoltak egyetlen követ
intelmére, de mi nem tehettük ezt, mert a magyar egyenesen áll és
egyenesen beszél. Egyébként látott már valaki Istent meghajolni?
Az ember az élete élése
során belekeveredik mindenféle nemkívánatos hatásokba, harcol az
élet viharaiban és elsüllyedhet az átláthatatlan zűrzavarok
mocsarában. Kívánatos lenne a számára egy olyan kötél vagy
kötelék, mely rögzítené Őt a Nyugodt Isteni Léthez, és ezen
mentén visszatalálhatna a derűs lelki nyugalomhoz.
A rovásírásban az „eR”
betű hívószava a „rögzítés” szó.
„eR” mint rögzítés
Az ábrán is látható,
hogy két „szál” össze van kötve egy vonallal- ez a rögzítés
az „eR”-betű. Nagyon sokszor előfordul, hogy csak az összekötő
vonalat írják le két másik betű között, hiszen ahogyan a neve
is mondja rögzít két valamit- e írás címét is ha megtekintjük
láthatjuk ezt.
Vegyük egy kicsit
szemügyre az alábbi írást:
Ez csupán 2 betű: egy
„R” és egy „NY”- a rovásírást jobbról balra kell írni
és olvasni. Azt mondják, ahogyan a nap jobboldalt keleten kell,
majd növekszik, majd balra haladva nyugszik, így az írást is
jobboldalt kezdjük, a gondolat növekszik és baloldalt ér majd
véget.
Ha ránézünk erre a 2
betűre, észrevehető, hogy egy szál (a jobboldali függőleges
vonal) össze van kötve (rögzítve) egy nyíllal. Ez olyan mintha
egy (magányos) ember rögzítve van a Nyugodt Isteni Léthez. Legyen
az olvasó házi-feladata, hogy megtalálja eme két betűt azon a
több, mint 7500 éves agyagkorongon, mely egyik ékes bizonyítéka
a magyar rovásírás bölcsességéről!
Mássalhangzót önmagában
alig ha lehet kiejteni, ezért szokásos egy magánhangzó
kíséretében ezt megtenni. Ha nincs egy magánhangzó sem
feltüntetve, akkor jár az „e” a betű elé, azaz eReNY. Ha csak
egyfajta magánhangzó van a szóban, akkor csak egyszer kell kiírni,
az előfordulásának első helyén, majd a többit hozzá kell
érteni. Az alábbiakban elolvasható legalább 4 különböző sző,
melyekben ugyan ez a 2 mássalhangzó szerepel, de más-más
magánhangzók kíséretében:
irány arany arány erény
Ezzel kapunk egy értelmes
mondatot is: Erény arány arany irány. Ez már kezd
hasonlítani egy életbölcsességre, de előtte nézzük meg
egyenként ezeket a szavakat.
Erény
Az alábbi meghatározások a wikiszotar.hu oldalról lettek letöltve!
erény
(főnév):
1.
Erkölcsi
kiválóság;
a jó cselekvésre való hajlam; egy ember értékes tulajdonsága,
ami kiemelkedően jó a többi tulajdonságához képest.
A katona
legnagyobb erénye a bátorság. Sokáig gondolkodtak, hogyan
tudnák méltóképpen elismerni a vitéz erényeit.
2. A jóra törekvés megnyilvánulása tettekben.
A király
igazságossága a hozzá fordulók peres ügyeiben hozott ítéletekben
megmutatkozó bírói erény. Az ostromlott vár védői a
bátorság erényét rettenthetetlen küzdelmükkel példázták.
3. Kiválóság, főleg kötelesség teljesítésében, munkában; érték, érdem, jó tulajdonság.
Az író
már fiatalkori műveiben megcsillogtatta jellemábrázoló erényeit.
A tornászlány hajlékonyságának erényét a ritmikus
sportgimnasztikában kamatoztatta.
4. Választékos: Kiemelésre méltó érték; dicséretre méltó tulajdonság, érdem.
A
Nobel-díjas író új könyvének erénye a különösen mély
jellemábrázolás. A színházi előadáserénye a díszletek
újszerű alkalmazásában mutatkozott meg.
5. Irodalmi: Szűziesség, nemi erkölcsi tisztaság, romlatlan állapot.
A
menyasszony erényét házasságkötésig meg kellett őriznie.
Az idő múlásával változott a felfogás az erényről.
Minden
csoportnak- legyen az két személyes, mint egy fiatal házasság,
több személyes, mint egy munkahely vagy sportklub, illetve egy
egész nemzet tagjainak összessége-, megvannak az írott illetve az
íratlan szabályai. Az írottak maga a törvények, a rendeletek, a
szabályzatok, stb., míg az íratlan szabályok nem mások, mint a
szokások, az illemszabályok, a viselkedési minták, stb. Ezek
együttesen alkotják a csoport erkölcsét. Az első meghatározás,
hogy „erkölcsi kiválóság” nem arra utal, hogy maradéktalanul
betartja a törvény betűjét (mint egy mai hivatalnok, bankár,
ügyvéd vagy politikus), hanem arra, hogy a jóra törekszik- ez
túlmutat az erkölcsi írott és íratlan szabályain, ez már az
etika területe, az ember saját maga önszántából való törekvése
a jó-cselekedetre.
Na már
most, a jó és a rossz sajnos relatív fogalmak, azaz viszonylagosak
és súlyosan nézőpont függőek, méghozzá oly mértékig, hogy
egy és ugyanazon ember, ugyanazt a cselekvést jónak illetve
rossznak ítélheti a körülmények viszonyában. Például: embert
gyilkolni rossz cselekedet, de Hitlert vagy Sztálint eltenni láb
alól lehet, hogy jó cselekedetnek ítélheti valaki.
A börtönben
a betyárbecsület erénynek számít, a keresztes háborúban
szaracén gyermekeket lefejezni dicső tett volt, bizonyos körökben
a nem a hozzánk tartózókat átverni rendjén való cselekedett.
Ahány ember annyi magyarázkodás és gondolat a jóról, a
rosszról, a becsületességről, az erényekről, de mégis melyek
azok az erények, melyek a Nyugodt Isteni Léthez vezetnek, hiszen
nyilvánvaló, hogy egyes cselekvések éppen az ellenkezőjét
váltják ki az emberben?
Hála a
Valakinek, beépítettek minden egyes emberbe egy jelzőberendezést,
mely villogni kezd és hangos figyelmeztető jelzéseket bocsájt ki,
amikor az ember nem a megfelelő módon cselekszik, vagy éppen
amikor kellene, de nem cselekszik- az a lelkiismeret furdalás név
alatt ismert dolog. Ha ez meg szollal, nem kell azt megcselekedni
vagy abba kell hagyni vagy ha már elkövettük, akkor jóvá kell
tenni. Ha meg tennünk kell valamit és úgy döntünk, hogy nem
tesszük meg és megszólal a lelkiismeret furdalásunk, akkor jobb
ha azonnal megcselekedjük azt a valamit, mert különben nagy pácba
keveredünk. Sok-sok gazemberség után ez a jelzőberendezés
elhalványul, majd pedig elhallgat. Azoknak, akikben ez már
elhalványult vagy teljesen leállt, íme egy pár erény, melyek
követésével visszatérhetnek a helyes útra és ismét szert
tehetnek a Nyugodt Isteni Létre, vagy legalábbis e felé vezető
úton haladhatnak:
őszinte
igazságos
hűséges
sportszerű
méltányos
becsületes
kedves
tekintettel
van másokra
együttérző
rendelkezik
önuralommal
toleráns
megbocsátó
jólelkű
van bizalma
mások iránt
tanúsít
tiszteletet mások iránt
udvarias
másokat
megbecsül
csodálattal
bír a másik iránt
segít
másoknak
barátságos
patrióta
szeretettel
bánik másokkal
A becstelen
olyan, mint a térkép és iránytű nélküli a viharba rekedt hajó
a háborgó tengeren, mely sosem leli nyugalmát, míg az erényes
kitalál a kikötöbe és megpihenhet az életének következő
küzdelme előtt. Az eRéNY hozzáállás az élethez és egyben
visszaút az üdvözüléshez.
Arány:
Az alábbi meghatározások a wikiszotar.hu oldalról lettek letöltve!
arány (főnév):
1. Méretbeli
harmónia. Egyik tárgynak,
épületnek, testrésznek, stb. a másik hasonlóhoz való méretbeli
harmóniája: helyesnek, szépnek tartott méretbeli viszonya.
Michelangelo
Dávidjának kézfej aránya nem illik a szobor testéhez. Az
épületek méreteinek aránya adja ki a tér szépségét. A
kapu méretének aránya illik az egész házhoz.
2. Helyesnek tartott mennyiségbeli viszony.
Arányban
van a kiadás a bevétellel, ha az nem nagyobb annál. A süteményben
vigyázni kell a hozzávalók megfelelő arányára.
3. Matematika: Két mennyiség hányadosa, az ezzel kifejezett viszonyuk.
A
függvények megjelenítik két mennyiség arányát. A
sebesség és az út egyenes arányban változik a fizikában.
Hallottam már olyat, hogy csak az vegyen az
asztalról, aki tett is valamit az asztalra- ez is valamilyen
helyesnek tartott mennyiségbeli viszony - azaz arány.
„Az adjon Isten olyan, mint a fogadd Isten”
lehet, hogy a köszönésről szól, de szerintem van egy sokkal
mélyebb értelme is, a cseréről és az emberi kapcsolatokról
szól, a kiáramlás és a beáramlás egyensúlyáról. Ha
önzetlenül és tiszta szívből segítesz valakinek- ez a „….fogadd
Isten” rész-, akkor ugyan ezt kapod vissza. Ha nem igazán
segítesz másoknak, nem igazán adsz másoknak jó dolgokat, akkor
elmaradoznak a feléd áramló jó dolgok is. Ha kérsz, de Te nem
adsz, nem igazán fogsz kapni. Itt minden az arányokról szól. Azt
kapod, amit adsz és olyan arányban és mértékben.
Van, aki csak az aránytalanságon keresztül próbál
boldogulni. Jelenleg a bolygónkon a vagyon több, mint 90%-a egy
marék család, egy tucat ember markában van, de a hozzájárulásuk
ennek az értéknek a megteremtéséhez egyenlő a nullával,
mondhatnánk ezt végtelen aránytalanságnak. Lehet, hogy ők a
világ urai, de kétlem, hogy tudják mi a lelki nyugalom….
A bankárok papír és nyomdafestékből
előállítanak színes papírfecniket, amit pénznek csúfolunk,
majd ezért cserében kettő-négyszeres visszafizetést várnak el -
ráadásul valódi munkával előállított értéket. Ez olyan
mértékű aránytalanság, hogy már paranoiában is szenvednek,
vannak bankfiókok, ahová csakis úgy engednek be a kulcsra-zárt
bejárati ajtón, ha előzőleg levetted a napszemüvegedet és a
fejfedődet. Ez nem azért van, mert összetévesztik a bankfiókot
egy templommal, hanem egyszerűen rettegnek, hogy rájönnek az
emberek az általuk alkalmazott arányokra és már várják a
tetteik következményeit. Sok mindenük van, de hogy nem érzékelik
a Nyugodt Isteni Létet az szinte biztos.
Aki nem tartja be az arányokat, annak élete
kisiklik. Túl sok édesség cukorbetegséghez vezet. Túl kevés
fehérje, vitamin, nyomelem, zöldség, gyümölcs illetve
természetes táplálékfogyasztás mindenféle hiánybetegségeket
okoz. Túl sok valamiből, túl kevés másvalamiből felborítja az
egyensúlyt, és beáll egy probléma. A problémák pedig zavarják
az ember nyugalmát, nem lehet az ember nyugodt, ha jelen van egy
megoldatlan probléma.
Az arány csak önmagában nem célravezető, kell
hozzá még egy pár dolog, például az erény. Ha kapunk egy pofont
és cserébe adunk vissza egy hasonló nagyságrendű pofont, úgymond
megvan az arány, mégsincs nyugalom. Ha a csatamezőn megöljük az
ellenfelünket, még ha Ő is rontott reánk, Ő halott, mi meg
élünk, az arány kisiklott. Ha fordítva történik és mi hagynánk
ott a fogunkat, az is aránytalan. Ha meglopnak minket nem az a
megoldás, hogy mi is meglopunk valakit. Az adóemelésre nem az a
helyes cselekedetünk, hogy feketén dolgozunk. Ha a bűnözőt
börtönbe zárjuk, attól még a károsult nem kap kárpótlást.
A helyes arányhoz kell még egy pár dolog, de
elmondható hogy az aRáNY egyensúlyban tartja és csitítani tudja
az élet hullámait.
Arany:
Az alábbi meghatározások a wikiszotar.hu oldalról lettek letöltve!
arany
(főnév):
1.
Sárga fém, amelyik az egyik legértékesebb fémfajta. Nagy
fajsúlyú, tiszta állapotban képlékeny, nem oxidálódó fém,
amit a legtöbb vegyi anyag nem károsít. Nagyon jó villamos vezető
anyag.
Az
emberek a 19. század utolsó éveiben tömegesen mentek aranyat
keresni Alaszkába. Az arany bányászata fontos iparág.
Kifejezések:
arany
középút (kifejezés):
1.
Ideális megoldás
a
fontos célok és szempontok egyidejű és teljes elérésére; olyan
jó megközelítés, helyes eljárás vagy mód, amelyik mentes a
megalkuvástól, engedékenységtől, ugyanakkor fölösleges
kényszert, erőltetést sem tartalmaz, és amelyik minden érintett
félnek, és általában véve az élet minden területének hasznára
van.
A
megalkuvás vagy kompromisszum mindig némi keserű szájízzel jár
együtt, az arany középút (a jó megoldás) viszont sosem.
Az arany középút sohasem vezet háborúhoz, de a birkamód
tűréshez és megalázáshoz sem. Az arany középút olyan,
mint a jól hangolt hegedű: nem feszítik túl a húrokat, de nem is
hagyják lehangolva őket. Egyre feszültebb volt a helyzet a vezetők
és dolgozók között, amikor végül elszánt munkával, jobb
minőségű termékekkel és új piacok keresésével sikerült
rálelni az arany középútra.
2. Szélsőségektől, túlzásoktól tartózkodó és ezért a legjobbnak tartott magatartás, illetve döntés.
Az
igazgató döntéseiben szerette az arany középutat
választani, ezért inkább a biztos megrendelésekre alapozott a
nagy nyereséggel kecsegtető, de kockázatos üzletek helyett. A
feleség nem szerette a vitákat, ezért inkább az arany
középutat választotta, és csak olcsó ruhát vásárolt.
Kifejezések:
Vékával méri az aranyat – (több pénze van, mint amennyi szükséges).
Vékával méri az aranyat – (több pénze van, mint amennyi szükséges).
Tiszta, mint az arany, vagy mint a mosott arany – (kiemelkedően becsületes és erényes).
Nem fog az aranyon a rozsda – (nem érheti bántalom vagy kár azt, aki becsületes).
Az aranyat felfoghatjuk, mint értékes fémet, de
mondhatjuk, hogy egyszerűen valami, ami értéket képvisel, érték.
Az ember életében a neveltetése, a felfogása, a
körülmények, a környezete sok mindent felemelhet az értékes
dolgok közé, illetve régi értékeket lefokoz az értéktelen
tartományba. A sivatagban egy pohár víz felérhet egy zsák
arannyal is.
Általában ami ritka az értékes. Ez nem mindig
igaz, a szeretett nagyon nagy mennyiségben is értékes, illetve
lehet valamiből mondjuk csak egy darab a földön és értéktelennek
tartjuk, például magát a bolygónkat- az életterünket, melyt oly
mértékben szennyezünk.
Érdekes megfigyelni, hogy az arany szóban az „A”
mássalhangzó jelenik meg, melynek a rovásírásban az „Anya” a
hívószava. Az, hogy az ember amikor igazolja magát, vagy hivatalos
nyomtatványokat tölt ki, az anya nevét kell leírja, ez
hungarikum. Romániában az apa nevét tartják nyilván…. Én ezt
a gondolatmenetet nem is folytatom, az olvasóra bízom!
Tehát mik az életünk értékei? Hát, kinek mi.
Mik az országunk értékei? Na, erre a kérdésre érdemes lenne
válaszolni illetve ezeket nyilvántartani. Volt egy ember, aki
megválaszolta ezt a kérdést: „Egy államnak az egyedüli értékei
az állam természeti kincsei, népének hajlandósága a
munkavégzésre és gondolkodóinak zsenialitása”.
Ha az államot lebontjuk csoportokra, családokra,
egyénekre, mind-mind más-más dolgokat fogunk találni mint érték.
Egy gyermek az anyukáját találja értékesnek, egy szingli a
munkahelyét, egy pap a cölibátust, egy bankár a jó adóst, egy
politikus egy birka szavazót, egy piás egy kanna bort, egy
hajléktalan egy darab kenyeret, egy zálogházas az aranyat, egy
multimilliomos az első milliárdot, stb.
Van aki az arany által keresi a megváltást, volt
időszak, amikor Isteni megbocsátást lehetett vásárolni a
Pápától, van aki rögeszmésen halmozza a vagyont, éjszakánként
pedig retteg a betörőktől, van aki megveti a pénz és a vagyont,
van aki olyan nagy szeretetben él, hogy imádata mellett semmi egyéb
értéket nem teremt az embertársai számára.
Én azt mondom, hogy az értéket a másik oldalról
kell szemlélni. Nem az a kérdés, hogy nekem mi az értékes,
hiszen azt úgy is tudom, felesleges másnak elmondania nekem, az a
kérdés, hogy a másik embertársamnak mi az értékes? Miféle
dolgot vagy szolgáltatást teremtsek, ami értékes valakinek, ami
segítséget nyújt neki? Na ez a helyes kérdés. És ha megvan a
válasz, akkor nekiláthatok annak a dolognak a teremtéséhez, és
ezáltal láss csodát, én vagyok a Valaki. Példa: „Mi kell
neked?” Válasz: „Hát jó minőségű, strapabíró és tartós
cipő!” Ha van hozzá tehetségem és hajlandóságom, meg szeretem
eme szakmát, máris nekiláthatók tuti cipőket gyártani. És én
vagyok az egyik legmenőbb cipőmester, és nincs boldogabb ember a
földkerekségen nálam, hiszen segítek az embertársaimon, olyan
értéket teremtek, amit megbecsülnek és meg is jutalmaznak.
Az aRaNY ezt jelenti: „Teremts értéket, mely
segít jóra való embereknek a boldogulásukban!”
Irány:
Az alábbi meghatározások a wikiszotar.hu oldalról
lettek letöltve!
irány
(főnév):
Kijelölt
cél,
illetve egy feléje vivő haladási útvonal.
A
munka iránya a minőségi termék előállítása. A gépkocsi
haladási iránya követi az út kanyarulatát. A gépkocsi
mozgásának iránya a legközelebbi város. Miskolcról a
főváros irányába haladó vonat útjába esik Hatvan és
Aszód.
1.
Haladási útvonal; egy mozgás egy meghatározott ponthoz
viszonyított útja.
A
turista megkérdezi a helybeli lakost, hogy melyik irányba
kell mennie, hogy elérjen a városi múzeumba. A felvilágosítás
után már a jó irányba indul el, a főtér túloldalán
túlra.
2. Egy mozgás célpontja; az a meghatározott hely, tárgy, kijelölt, kitűzött pont egy területen, terepen vagy a természetben, amely felé egy mozgás halad.
A
kiránduló csapat a kilátó irányába veszi az útját. Az
irány tartásában segít az iránytű, amely akkor is jelzi
az utat, ha a kilátó éppen nem látható.
3. Átvitt értelemben: Egy cselekvés, folyamat célja.
A
gyógyszerkutatás irányának az egyre kevesebb mellékhatások
felé kellene vezetnie. Az általános iskolai oktatás iránya
az elemi ismeretek megszerzése.
4. Átvitt értelemben: Cél elérésének módja, menete, a felé mutató törekvés megjelenése.
A
vezető irányt mutat, hogyan kell elvégezni a munkát, és
kijavítani a hibákat. A fényképészettel foglalkozó kézikönyv
leírja azt az irányt, amit követni kell egy jó fénykép
elkészítéséhez.
5. Átvitt értelemben: Beszéd tárgya; egy közlés, közölt gondolat menete.
A
szónok egy fordulattal új irányt ad a beszédének. Az író
a regény cselekményszövésénél megtartja a főszereplő sorsát
bemutató irányt.
6. Átvitt értelemben: Egy jellegzetes felfogás, szempont, amely alapul szolgál egy kifejezés- és gondolkodásmód, hozzáállás, cselekvés, tett számára.
A
korábban mérsékelt beállítottságú politikus nézetei
konzervatív irányt vesznek fel. A költő verseiben a
romantikus irányt követi. A kutató olyan irányt
keres, amelyben másoknak még nincs tapasztalata.
A
szélrózsa minden irányába/irányából (tetszőleges hely
felé, mindenfelé / tetszőleges hely felől, mindenfelől).
Kitűzi az irányt – (a.) megállapítja, kijelöli a követendő haladási útvonalat; b.) meghatározza az elérendő célt).
Tartja az irányt – (a megkezdett, meghatározott úttól, útvonaltól nem tér el).
Irányomban
(irányodban, irányában, irányunkban, irányotokban,
irányunkban) – (felém (a jelzett személy felé) egy érzés,
figyelem, szándék, cselekvés céljaként vagy tárgyaként).
A
Bogár László tanár Úr már több előadásában említette az
erény, arány, arany szópárokat, de az irány sosem
hangzott el, pedig talán épp olyan fontos, mint az előző három
fogalom, és ugyan annak az útnak a része.
Nézzük
az irányt mint vektort. A vektornak 3 eleme van: nagysága, iránya
és jele. A nagyságot az egyén képességei, tehetsége, akarata,
kitartása határozza meg. Az irányt, avagy hogy merre van a
haladás, azt a kitűzött cél határozza meg. A jelet maga a cél
megközelítése vagy a céltól való távolodás jelképezi.
A
cél az olyasmi, amink még nincs, de szeretnénk a birtokunkban
tudni és reális is a számunkra, hogy elérhető. A célt illik
meghatározni a lehetőleg legapróbb részletekig, hogy úgy-mondjam
megálmodni, majd kitűzni, mint elérendő és kívánt dolgot mind
térben mind időben.
Tehát
vagyunk mi és van a cél, mely nem ott van, ahol éppen tartunk. E
két pont vagy állapot között lévő valamit nevezhetnénk
iránynak. Ha ránézünk a célunkra egyszerűen feltöltődünk
energiával és azon vesszük észre magunkat, hogy cselekedünk a
célunk felé – mint az a kisgyerek, aki alig várja, hogy
Karácsony másnapján kipattanjon az ágyikójából és játszhasson
az új játékával. Majd azt vesszük észre, hogy elakadtunk,
valamivel viaskodunk, vagy csak úgy bolyongunk,- ez azt jelenti,
hogy céltalanná váltunk, valamibe beleütköztünk és
elvesztettük szem elől a célt, már nem vagyunk irányon. Hát fel
kell eleveníteni- életre kelteni- a célt, és máris energiát
érzünk és akcióba is lendülünk ezáltal.
Ha
van irányunk, akkor haladunk valamerre. Akinek már nincs semennyi
iránya, az halott, vagy éppen haldoklik. Aki még meg akar tenni
valamit, az meghalni sem ér rá…., az irány életet ad.
Az
irányt adhatják is nekünk, de attól nem leszünk boldogok, más
emberek céljait megvalósítani, úgy hogy nekünk semmi közünk
hozzá, azaz nem tesszük magunkévá valamilyen mértékben azt, az
puszta rabszolgaság és sanyarú sors. Az ilyet nem iránynak, hanem
inkább kényszernek nevezhetnénk. Saját irány nélkül nincs
boldogság. Az irányt nekünk kell választani.
A
cél felé haladva, amikor felismerhető akadályokat küzdünk le,
megéljük azokat a pillanatokat és érzéseket, amit boldogságnak
hívnak. Csakis az iRáNY során tapasztalhatjuk meg a Nyugodt Isteni
Létet.
Összefoglaló:
Aki
eRéNY-esen áll hozzá az élethez, betartja az aRáNy-okat a
cselekedetei során, aki másoknak aRaNY-at törekszik teremteni és
iRáNY-van rendelkezik, az az eReNY útját járja.
Az
eReNY csakis akkor működik, ha mind a négy fogalom egyszere van
jelen, ha bármelyik hiányzik nem leljük meg a Nyugodt Isteni
Létet.
Ahogyan
a Yoda mester is mondhatta volna: „Az eReNY legyen veled!” (már
ha tudott volna magyarul ;))
Kedves
Barátom, ha ezek után sem boldogulnál az életedben, ne csüggedj,
van megoldás! Szinte mindenre van megoldás! (Elérhetőségeimet
megtalálhatod a weboldalamon: www.dochnal.hu)
Baráti
üdvözlettel:
Dochnal Róbert
Dochnal Róbert
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése